Rolujúca animácia

Animácia pohybu planéty ktorá vytvára dojem akoby sa planéta gúľala po monitore zvnútra je nie len efektnou, ale pomôže pri jej sledovaní postrehnúť aj tie najmenšie detaily ktoré by si človek na jednotlivom snímku nevšimol, resp. pri klasickej animácii by rotovali príliš rýchlo. A to hlavne v oblasti kde je detailov najviac - v centrálnej časti snímku ktorá rotuje najrýchlejšie.

 

Klasická animácia

 

Rolovacia animácia

 

Spôsobov ako zrovnať do takejto animácie jednotlivé snímky je niekoľko. Ja používam spôsob ktorý mi príde najčistejší a najjednoduchší a jeho princíp mi poradil pán Karel Sandler. Podstatou tejto  metódy je, že vďaka známej rýchlosti rotácie Jupitera a známym časom jednotlivých snímkov si dokážeme vypočítať o koľko pixelov posunút jednotlivé snímky anímacie aby sme dosiahli požadovaný efekt.

Ako predprípravu všetky snímky ktoré budú tvoriť budúci animáciu zmeriam a derotujem v programe Winjupos. Dosiahnem tým to, že jednotlivé snímky sú perfektne vycentrované a rovník planéty je vodorovný s okrajom snímkov, takže poloha planéty sa pri odvaľovaní bude meniť len v jednej osi. Pri derotácii doporučujem nechať okolo planéty dostatočne veľký čierny okraj aby sa planéte mala kam odvaľovať. V tomto príklade mám k dispozícii 15 snímkov, zvýraznil som "prostredný" ktorý predstavuje snímok planéty s CM okolo ktorého sa planéta bude odvaľovať doprava - doľava.

Teraz vypočítam zo známeho priemeru planéty v pixeloch (ktorý mi ukáže pri meraní snímkov Winjupos),

 obvod planéty (Planet perimeter) a rýchlosť rotácie planéty na rovníku v pixeloch za minútu. Keďže viem časy jednotlivých snímkov (Astr. Time) ktoré mi Winjupos uložil aj do ich názvu, viem si vypočítať čas medzi jednotlivými snímkami budúcej animácie a "stredným" snímkom (delta time v minútach). Tým pádom veľmi jednoducho vypočítam o koľko pixelov budem jednotlivé snímky oproti strednému posúvať doprava či doľava. Pre prehľadnosť som všetky výpočty zapísal do nasledujúcej tabuľky:

Vypočítaná hodnota posunu obrazu v pixeloch (delta px) je zároveň parametrom x pre príkaz trans x y v programe Iris. Programu Iris sa určite netreba báť. Po načítaní jednotlivých snímkov stačí v príkazovom riadku (modrá šípka) napísať trans x y kde v našom prípade y bude vždy 0 (keďže sa planéta posúva len v smere x). To čo spraví príkaz trans s jednotlivými snímkami vidno na nasledujúcej animácii:

Po aplikovaní príkazu trans s príslušnou hodnotou x na všetky jednotlivé snímky, stačí snímky uložiť ako .gif a animáciu oživiť v ľubovoľnom GIF animátore. Ja používam Microsoft GIF animator ktorý je dobrý a je zadarmo.